Dobra kondycja polskiej branży meblowej w dobie pandemii

meble

Sytuacja związana z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 nie ominęła branży meblowej, a mimo to w 2020 roku polskim firmom udało się uzyskać dodatni bilans sprzedaży. Choć zniknęła możliwość promowania produktów na targach, przedsiębiorstwa meblarskie z Polski zaliczyły wzrost obrotów. Co więcej, przedstawiciele branży z nadzieją patrzą na okres po opanowaniu pandemii, spodziewając się jeszcze lepszej koniunktury.

Wzrosty mimo sytuacji epidemicznej

Zgodnie z szacunkami ekspertów banku Santander w roku 2020 w branży meblarskiej osiągnięto 1,3% wzrostu obrotów w stosunku do poprzedniego roku. Dobra kondycja polskich firm ma wyjątkowy charakter. Oprócz Polski tylko dwa inne kraje – Łotwa oraz Litwa – mogą pochwalić się dodatnim bilansem sprzedaży, podczas gdy inne kraje europejskie zaliczały spadki. W przypadku Niemiec było to 3,5%, a w przypadku Włoch aż 9,0%. Zdaniem ekspertów, gdyby nie pandemia, polskie firmy poprawiłyby rekordowy wynik przychodów z produkcji z 2019 r.

Warto podkreślić, że wzrosty wystąpiły mimo sporego znaczenia imprez targowych dla branży meblarskiej oraz ograniczenia sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych z powodu lockdownów. W branży targowej szacuje się, że zwolniono w związku z tym aż 60 tys. osób, a w 80% firm wystąpił spadek obrotu o co najmniej połowę w stosunku do roku poprzedniego. Mimo ograniczenia tego rodzaju kanałów sprzedaży, branża meblarska okazała się dość odporna na kryzys.

Co zatem jest źródłem wzrostów? Eksperci wskazują dwa główne czynniki. Polskie firmy produkują głównie na eksport (stanowi on aż 65% ogólnej sprzedaży), a w obecnych warunkach kurs złotówki względem euro się osłabił. Dzięki korzystnej sytuacji ekonomicznej rodzima produkcja mogła skutecznie konkurować cenowo z zachodnimi producentami o klienta. Pierwszym powodem okazała się zatem specyfika branży i sprzyjające warunki ekonomiczne. Drugi czynnik wiąże się z obostrzeniami, które sprawiły, że ludzie zostali zamknięci w domach. Ze względu na lockdown wiele osób zdecydowało się odnowić mieszkania, a co za tym idzie wymienić stare meble na nowe. Dobre warunki ekonomiczne zbiegły się zatem w czasie ze wzrostem popytu i zainteresowania klientów na nowe produkty.

Powrót imprez targowych szansą na dalszy rozwój

Przedstawiciele polskiej branży meblowej z optymizmem patrzą w przyszłość. Powrót imprez targowych jest szansą na dalszy rozwój i poprawę wyników sprzedaży. Liczą na to w szczególności mniejsze firmy, dla których targi są okazją do pokazania się i nawiązania nowych kontaktów. Zdaniem wielu przedsiębiorców choć odbywają się spotkania biznesowe online, to nic nie zastąpi spotkań na żywo, twarzą w twarz, w czasie których zdobywanie nowych klientów jest bardziej skuteczne. Powrót imprez i eventów targowych powinien zatem doprowadzić do wzrostu ilości zamówień i poszerzenia bazy kontaktów, a tym samym rozwoju polskich przedsiębiorstw i podtrzymania ich dobrej kondycji na rynku. Z pewnością targi są istotne ze względów wizerunkowych i tzw. networkingowych. Zarazem oznaczają one szansę na dynamiczny wzrost sprzedaży. Wygląda więc na to, że przyszłość branży rysuje się w jasnych kolorach.


mtbloger

No description.Please update your profile.